RESERVEDELER TIL HENGERE OG CAMPINGVOGNER
GASSFJÆRER TIL ALLE KJØRETØY
Norsk
SØK ARTIKKEL
SØK VIA BILDE
SØK GASSFJÆRER
BELYSNING
AKSLINGER
SPØRSMÅL OG TIPS
OM VALERYD
GARANTI
BUTIKKSTATIV
KONTAKT OSS
LOGG INN FORHANDLER


Visa inkl moms
Bremse-id/Originalnr.
Artikkelnavn
Artikkelnr.

NYA ARTIKLAR

Valeryd förnyar och utökar sitt sortiment. Här är listan över nya artiklar:

Nya artiklar


SÖK E-NUMMER

Nu kan du söka E-nummer på hemsidan. Det är ett enkelt sätt att hitta rätt belysning.

Nya E-nummersökningen

Hvordan finner jeg ut om jeg trenger å skifte akslingen?

 

Kontrolltips:

Test innerakslingen ved å plassere en meisel i mellomrommet mellom pendelakslingen og akselkroppen. Bank deretter hardt for å se hvor mye bærende materiale som er igjen. Motstanden skal kjennes stum, og ikke gi etter.

Hvis det går hull, må du umiddelbart sørge for å få reparert akslingen.



Når sjekket du akslingen din sist?

Over 90 prosent av alle akslinger til hengere har en hul inneraksling - det vil si at akslingen er som et rør. Salt, vann og skitt samles opp inni akselkroppen, og angriper akslingen fra innsiden. Også galvaniserte akslinger ruster innenfra.

Den økende korroderingen synes - naturlig nok, ikke fra utsiden. På forholdsvis kort tid kan rusten spise opp den innhule innerakslingen. Resultatet kan bli at hjulet løsner fra akslingen, noe som kan føre til alvorlige konsekvenser for deg og andre.



Alle bør være oppmerksomme på problemet, men eiere av båthengere og hestetransport bør være ekstra oppmerksomme på grunn av den tunge og høye lasten.



Det finnes eksempler på hengere bygget etter 1995 med alvorlige rustangrep på akslingen, og hvor det først har blitt oppdaget når hjulet har løsnet.



Alle eiere til hengere eldre enn ti år (fem år, hvis du vil være helt sikker), anbefales å kontrollere akslingene sine nøye. Se våre kontrolltips, og kontakt et verksted for å utføre testen.




Varselsignaler:
- Fjæringen er stum.
- Forverrede kjøreegenskaper. Hengeren hopper og rykker når du kjører.
- Synlige rustangrep ved akslingen eller hjulopphenget. Er akslingen galvanisert, er dette ekstra vanskelig å oppdage.

Kontrolltips:
Test innerakslingen ved å plassere en meisel i mellomrommet mellom pendelakslingen og akselkroppen (se mer under menypunktet teste akslingen). Bank deretter hardt for å se hvor mye bærende material det er igjen. Motstanden skal kjennes stum og ikke gi etter. Hvis det går hull, må du sørge for å få reparert hengeren før du bruker den igjen.
 = Butik med vårt största sortiment = Verksted