RESERVEDELER TIL HENGERE OG CAMPINGVOGNER
GASSFJÆRER TIL ALLE KJØRETØY
Norsk
SØK ARTIKKEL
SØK VIA BILDE
SØK GASSFJÆRER
BELYSNING
AKSLINGER
SPØRSMÅL OG TIPS
OM VALERYD
GARANTI
BUTIKKSTATIV
KONTAKT OSS
LOGG INN FORHANDLER


Visa inkl moms
Bremse-id/Originalnr.
Artikkelnavn
Artikkelnr.

NYA ARTIKLAR

Valeryd förnyar och utökar sitt sortiment. Här är listan över nya artiklar:

Nya artiklar


SÖK E-NUMMER

Nu kan du söka E-nummer på hemsidan. Det är ett enkelt sätt att hitta rätt belysning.

Nya E-nummersökningen

For kort påløpsreserve - hva betyr det?

For kort påløpsreserve er en vanlig grunn til at hengere får mangellapp. Dette betyr at påløpsbremsen begynner å virke for sent når man bremser. Når påløpet trykkes sammen, skal bremsevirkningen innfinnes nesten direkte - altså i den grønne sonen (A). Om bremsene begynner å virke først i den gule sonen (B), er sannsynligheten stor for at påløpsbremsen ganske snart vil fungere dårlig, siden dette indikerer at bremsedelene er slitte. Hvis bremsene først begynner å virke i den rød sonen (C), vil du få en mangellapp hvis du blir stoppet i kontroll.

Justering

Hvordan kontrollerer jeg dette?

Håndbremsen sjekker du enkelt ved å trekke den til, og så prøve å dra i tilhengeren. For å sjekke når påløpsbremsen begynner å virke, kan du dra et spennebånd fra kulekoblingen og bak til bakdelen av påløpet. Nå kan du spenne sammen påløpet rolig og behersket, og teste eksakt hvor bremsevirkningen starter.
Om påløpsreserven er for kort til tross for at bremsene er vel justerte så er en vanlig årsak at bremsehevarmen er dårlig justert.. Bremsehevarmen skal ikke glippe, men skal ligge mot dragrøret for optimal bremsevirkning. Bilde 4 viser hvordan bremsehevarmen skal ligge mot dragrøret.



For å endre bremsehevarmens stilling er det lettest å skru inn den korte bremsestangen foran vantskruen. En grunn til at det ofte ikke hjelper å bare skru på vantskruen er at bremsevirkningen for handbremsespaken da endres samtidig.






 = Butik med vårt största sortiment = Verksted